اهمیت آموزش کامپیوتر به کودکان

اهمیت آموزش کامپیوتر به کودکان

آموزش کامپیوتر به کودکان نیاز جامعه امروزی است ضرورتی است که زندگی و آینده کودک به آن وابسته است.
در جامعه جهانی، با سواد بودن به معنای توانایی استفاده از کامپیوتر است.
شاید بتوان گفت برنامه نویسی کامپیوتر باید توسط متخصصان این رشته انجام شود ولی به کارگیری کامپیوتر برای عموم افراد جامعه اجتناب ناپذیر است.
آموزش کامپیوتر به کودکان به مفهوم دادن چراغ به کودک در میان تاریکی ها می باشد.
اهمیت آموزش کامپیوتر به کودکان در آینده نمود بیشتری پیدا می کند.
تصور کنید هر کودکی بدون گذراندن دوره های آموزشی ویژه می تواند تلویزیون را روشن کند. این کار یا به صورت تصادفی و یا در اثر دیدن انجام می شود.
کودکی که کنترل تلویزیون را در اختیار بگیرد دیر یا زود موفق به استفاده از آن برای تغییر کانال و یا خاموش کردن می شود ولی هرگز امکان ندارد بدون آموزش کامپیوتر هیچ کودکی بتواند درزمینهٔ علوم کامپیوتری خبره شود.
استفاده از کامپیوتر در سال های بعد زندگی کودک و آغاز سنین مدرسه و نوجوانی بیشتر خواهد شد و این در حالی است که از کودک آموزش ندیده نمی توان انتظار داشت تا به صورت تصادفی بتواند از زیر و بم کامپیوتر آگاه شود.
یادگیری مباحث کامپیوتری با ورود به تحصیلات عالی بیشتر نیز می شود و هرچه زمان آموزش کامپیوتر، در سنین بالاتری باشد یادگیری و درک مفاهیم کامپیوتری نیز دشوارتر خواهد بود.
تحقیقات نشان داده است که کودکان با بازی یاد می گیرند به کارگیری این شیوه ای کاربردی برای آموزش به کودکان ، چنانچه برنامه ریزی شده و هدفمند باشد بهترین راه برای یادگیری است.

اگر آموزش کامپیوتر جزئی از دروس آموزشی مدارس نباشد چه باید کرد؟

آموزش کامپیوتر برای کودکان در محیط های آموزشی

والدین می توانند اشتیاق به یادگیری کامپیوتر را در کودکان به وجود آورند. سایت های بسیاری برای کودکان وجود دارد که با کمی جستجو می توان برخی از سایت های مناسب تر را انتخاب کرد. بهتر است کودکان تحت نظارت والدین از این سایت ها استفاده کنند. اکثر این سایت ها با آموزش نقاشی، رنگ آمیزی و یا بازی های کامپیوتری سعی در بالا بردن مهارت های یادگیری کودکان دارند.کودکان تشنه یادگیری هستند و می بایست تحت تعلیم صحیح قرار گیرند.
بازی های کامپیوتری، نقاشی کودکان ، تماشای کارتون و فیلم با کامپیوتر در سنین کودکی می تواند علاقه وافری را در کودک به وجود آورد.
پس از این مرحله و ایجاد علاقه در کودک باید به صورت سیستماتیک کودک را برای فراگیری اصول کامپیوتر آموزش داد.
شرکت در کلاس های آموزش کامپیوتر به کودکان بهترین راهی است که کودک می تواند در گروه سنی خود به صورت علمی و واقعی تحت آموزش قرار گیرد.
تماشای کارتون و بازی های کامپیوتری در قدرت تخیل کورک تأثیرگذار هستند ولی به هیچ عنوان آموزش کامپیوتر محسوب نمی شوند.
موسسه آموزشی پویا اندیش با بهره گیری متخصصان ویژه آموزش کامپیوتر برای کودکان ، مفاهیم گسترده ای را در ارتباط با یادگیری کامپیوتر عرضه می کند.
عمده این مفاهیم عبارتند از آشنایی با سیستم عامل ، آموزش دانلود و آپلود فایل به کودک، باز کردن فایل ها و تنظیم پوشه های کاربری.

بخشی از برنامه های آموزش کامپیوتر به کودکان

آشنایی با بخش های مختلف کامپیوتر و شناخت طرز کار آن ها هم لذت بخش و هم کاربردی است. صفحه کلید، ماوس، چاپگر، کیس و بخش های دیگر باید به کودک معرفی شده و طرز کار هر قسمت توضیح داده شود.
طریقه روشن و خاموش کردن کامپیوتر و طرز کار با ماوس بسیار کاربردی است. با بازی های آموزشی کودک در استفاده از ماوس ماهر می شود.
مفاهیم راست کلیک، چپ کلیک و دابل کلیک در قالب بازی بسیار سریع فرا گرفته شده و برای همیشه در حافظه کودک باقی می ماند.
آموزش باز کردن فایل ها و برنامه ها از اصول اولیه آموزش کامپیوتر به کودک است که برای کسب مهارت الزامی است. با استفاده از نرم افزارهای آموزشی می توان برخی از مهارت های پایه را به کودک آموخت.
ابزار نقاشی مایکروسافت برای این منظور بسیار جالب است.
استفاده از نرم افزارهای آموزش تایپ کودکان می تواند در تقویت مهارت های نوشتاری کودکان مؤثر باشد. نحوه اتصال به اینترنت و باز کردن صفحات اینترنتی نیز در ادامه آموزش ها می تواند ارائه شود.
صفحه مرورگر شامل نوار آدرس، سوابق جستجو و اطلاعات دیگری است مه نشان می دهد کودک در چه مواردی به جستجو پرداخته است.
با معرفی سایت های امن و مورد علاقه کودکان می توان انگیزه استفاده از کامپیوتر را افزایش داد. طرز کار با چاپگرها امری است که برای کودکان هیجان خاصی دارد. اجازه دهید کودک برخی از نقاشی ها و نوشته های خود را چاپ کرده و با روند این کار آشنا شود.
اهمیت آموزش کامپیوتر به کودکان در دنیای امروز بر هیچ‌کس پوشیده نیست به یاد داشته باشید که با برنامه ریزی صحیح می توان آموزشی هدفمند را در کلاس های آموزش کامپیوتر برای کودکان در نظر گرفت.

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *