نقاشی کشیدن به همراه کودکان

نقاشی کشیدن به همراه کودکان

فقط نقاشی کشیدن نیست بلکه مسائل دیگری هم در این بین رخ می دهد.

آنچه کودکان از انجام فعالیت های نقاشی می آموزند شامل مسائل بسیاری می شود. نقاشی بخشی از ماهیت اصلی آموزش ابتدایی است. در این دوره ما شاهدِ این هستیم که بومِ نقاشی پُر از رنگ های زِنده شده است که آمادۀ کشف شدن هستند. خوب سوال اصلی این است که نقاشی کشیدن بهمراه کودکان در واقع چه فوایدی دارد؟ آیا برای کودکان زود نیست؟ آنها به چیزهایی نیاز دارند؟

چرا نقاشی، با اهمیت است؟

افرادی که مسئولیت مراقبت از کودکان را برعهده دارند، ممکن است برای پُر کردن برنامه خود از فعالیت های مربوط به نقاشی استفاده کنند، اما مسئله ای که اغلبِ مربیان در پِی آن هستند چیزی فراتر از یک فعالیت ساده است. نقاشی راهی است که از طریق آن، کودکان به مسائل مهمتر مانند ابراز عقیده، ابراز احساسات، استفاده از حس ها، کشف رنگ ها، کشف مراحل و نتایج، و خلق آثار و تجربه های زیبا دست می یابند.

آیا برای کودکان زود نیست؟

اغلبِ مربیان آموزش ابتدایی بر روی نقاشی بهمراه کودکان از سنین پایین تاکیید دارند. البته باید مسائل ایمنی مانند مواد غیر سمی، و توانایی انجام فعالیت بدون آسیب دیدن را نیز در نظر گرفت. حتی کودکان بسیار کوچک نیز می توانند انگشتانشان را در رنگ ها فرو کنند و آنرا روی میز پخش کنند و به این صورت نقاشی بکشند. کودکان ایده ها و تصورات زیادی دربارۀ چگونگی فرآیند نقاشی دارند و می دانند چگونه از آن لذت ببرند. به کودکی که در حال نقاشی است بنگرید، و متوجه خواهید شد که تا چه اندازه با ذوق و هیجان این کار را می کند.
همچنین می توانیم متوجه شویم که کودکان با خود فکر می کنند “اگر قلم مو را صاف نگه دارم، خط بزرگ تر می شود.” یا ” من از بهم زدنِ این رنگ ها خوشم می آید اما نمی خواهم آنرا روی کاغذ پخش کنم یا به آن دست بزنم.” یا ” من رنگ قرمز را با نارنجی مخلوط می کنم و یک رنگ قرمزِ آتشین درست می کنم.” زمانیکه شاهد و شنوندۀ این سخنان هستیم، متوجه می شویم که کودکان دنیای پیرامون، توانایی های رشدی، و نیازها و علایق خود را چطور می بینند.

الهام بگیرید!

کودکان مانند بزرگسالان می توانند تحت تاثیر هنرمندان دیگر (خواه فرد مشهوری باشد یا خیر)، کتابها، موزه ها، طبیعت، فروشگاه های هنری، و یا حتی مواد، ایده ها و تجاربِ روزمره قرار بگیرند. آموزش نقاشی به کودکان بصورت مستقل، ایده ای بسیار مناسب است. کودکان را ترغیب کنید تا نقاشی کنند و در صورت نیاز مواد مورد نظر خود را در خواست کنند. روش نگه داری و کار کردن با وسائل را نیز به آنها بیاموزید. مثلا به آنها یاد دهید چگونه برگه ها را سنجاق کنند، یا از چسب نواری یا بوم نقاشی استفاده کنند، و نقاشی خود را برای خشک شدن در چه مکانی قرار دهند، و در نهایت مراحل تمیزکاری را یاد بگیرند.

تجارب با ارزشی در زمینۀ نقاشی برای کودکان فراهم کنید.

فرآیند آرامش بخشیِ نقاشی اغلب انگیزه ای برای کودکان است. احساسِ خوشایند نقاشی با استفاده از قلم موهای مختلف و یا انگشتانشان برای کودکان بسیار مهیج است. ما باید تجاربی مانند این که برای کودکان مهیج است را تشویق کنیم. همزمان که کودکان رشد می کنند، آنها بیشتر بر روی خلق و ارائۀ ایده ها تمرکز دارند. کودکانِ کوچک تر نیاز به برگه های بزرگِ نقاشی برای بروز احساسات خود و همچنین قلم مو در اندازه های مختلف دارند تا بتوانند اندازۀ مورد نظر خود را انتخاب نمایند. سعی کنید رنگ هایی با اندازه های کوچکتر را در اختیار آنها قرار دهید تا کودکان کم کم مسلط تر شوند و اندازه های بزرگ رنگ را هدر ندهند. ترکیب رنگ ها موجب کشف های زیادی می شود. نقاشی در عین حال باید مطابق با توانایی های فیزیکی کودکان باشد. بوم نقاشی باید در ارتفاع مناسب قرار گیرد و برای تنظیمِ ارتفاع آن از سکوهای محکم استفاده کرد. سعی کنید صندلی را از میز فاصله دهید تا در صورت تمایل کودکتان بتواند بصورت ایستاده نقاشی کند. کودکانی با سن پایین تر می توانند روی پاهای شما و یا کف زمین بنشینند و نقاشی کنند.

مکالمات ارزشمند

پاسخ دادن و ترغیب کردن کودکان برای نقاشی کشیدن بسیار مهم است. ابتدا ببینید آیا کودکتان مایل به مکالمه هست یا خیر. می تواند با توصیف چیزی که میبینید شروع کنید. “نقاشیت خط های آبی بزرگ و دایره های نارنجی داره.”. اجازه دهید کودکتان پاسخ دهد. ممکن است او بخواهد چیزهای بیشتری بگوید یا بدون حرفی به ادامۀ نقاشی بپردازد. هر گونه وقفه ممکن است مانع نقاشی شود. زمانیکه کودکان برای به اشتراک گذاشتن احساساتشان آماده هستند، سوالاتی چالشی برایشان مطرح کنید. مثلا “من دیدم که از آبی و زرد استفاده کردی. از چه رنگ های دیگه ای می خوای استفاده کنی و چطور اونها رو با هم ترکیب می کنی؟” یا “این قسمت از نقاشیت پُر از رنگ های صورتی و سفید هست. حالا می خوای از چه رنگی استفاده کنی؟” یا ” وقتی مقاشیت تموم شد می خوای باهاش چی کار کنی؟”

روابط ارزشمند

نقاشی بهمراه کودکان خردسال به ما اجازه می دهد تا چیزی فراتر از یک نقاشی را ببینیم. اگر شنونده و بینندۀ خوبی باشیم می توانیم اطلاعات مفیدی بدست آوریم. می توانیم برنامۀ نقاشی کردن کودکان را با خانواده های دوستان و آشنایانی که کودکان هم سن و سال دارند هماهنگ کنیم و با هم اینکار را انجام دهیم و به این صورت تجارب لذت بخشی را ایجاد کنیم که همزمان به رشد کودکانمان هم کمک می کنند. چه معجزه ای!

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *