اهمیت بکارگیری هنر در آموزش کودکان

اهمیت بکارگیری هنر در آموزش کودکان

آموزش رسمی به رشد کودکان کمک می کند تا بتوانند در آینده عضو مفیدی برای جامعه باشند. مدارس با آموزشِ موضوعات مختلف مانند خواندن، ریاضیات، علوم، و تاریخ، به این هدف دست میابند. در حالیکه موضوعات پایۀ برنامه های درسی مانند خواندن و نوشتن، فراگیری زبان، و ریاضی همیشه در اولویت هستند و می توانند تاثیر بسزایی در آموزش کودکان داشته باشند.

تاریخچه

با توجه به نقاشی های روی دیوارۀ غارها توسط انسان های اولیه و همینطور مجسمه های مصر باستان، گروهی از افراد در طول تاریخ به اهمیت هنر بعنوان ابزاری برای بیان احساسات پی برده بودند. زمانیکه آموزش برای کودکان کمی رسمی تر شد، معرفی مفاهیم هنری هم در مدارس آغاز گردید. دانش آموزان در قرن بیستم شروع به شرکت کردن در کلاس های مختلف هنری مانند نقاشی، مجسمه سازی، و طراحی کردند که توسط مدرسان و یا افراد متخصص دیگر در مدارس برگزار می شد.

تصورات نادرست

گاهی اوقات آموزش هنر بعنوان امری بی فایده و فاقد ارزش آکادمیک محسوب می شود. طبقِ نظر بخش آموزش آمریکا در مورد اهمیت آموزش هنر، بسیاری از مدارس به اشتباه برنامه های هنری را حذف کردند و بجای آن برنامه های دیگری را در اولیت قرار دادند. این تصمیات اغلب بر اساسِ تصورات نادرستی ناشی می شود که هنر را از یادگیریِ کلی، جدا می داند و معتقد است هنر تاثیری بر رشد و پرورش کودکان ندارد.
آموزش هنر و رشد کودک
آموزش هنر می تواند تاثیراتِ شناختی، فیزیکی، احساسی، و اجتماعی بر رشد کودکان داشته باشد. بر اساس انجمن ملی آموزش هنر، هنر می تواند در ایجاد مهارت های تفکر نقادانه، زِبردستی، و تخیل به کودکان کمک کند. این مهارت ها در دنیای واقعی می تواند بصورت توانایی حل مسئله و برنامه ریزی استراتژیک نمود پیدا کند. آموزش هنر می تواند با تشویق کردن کودک به تشخیص و بررسی احساستش رشد احساسی کودک را تقویت نماید و در نهایت موجب درک بهترِ آنها از خودشان شود.

هنر و آموزشِ دانشگاهی

هنری که در طول سالهای کودکی به فرزندان ما آموخته می شود، ابزاری برای رسیدن به اهدافِ اصلی آموزش در بسیاری از مدارس در سراسر کشور است. موسسۀ آموزش آمریکا در بابِ اهمیت آموزش هنر می گوید: ” هنر یک موضوعِ چالش برانگیز و دقیق است.” علاوه بر این، هنر می تواند بطور موثری در جهتِ ارتقاء یادگیری در کلاس درس کمک کننده باشد. معلمان می توانند مفاهیم ریاضی مانند هندسه (اشکال)، تقارن، اندازه ها، و عملکرد ها را از طریق تمرین های نقاشی و یا مجسمه سازی به کودکان بیاموزند. تجاربِ نمایشِ هنر می تواند یادگیری زبان و خواندن و نوشتن را از طریق فرآیند نمادین و الگوهای فکری گسترده، تقویت کند.

هنر، کودکان، و جامعه

تواناییِ یکی شدن با جامعه، و فرهنگ بخش مهمی از رشد کودکان می باشد. آموزش هنر می تواند از طریق تشویق کودکان به انجام فعالیت های دیداری و تحلیلی، این هدف را به واقعیت تبدیل کند که در نهایت موجب درک بهترِ جامعه و فرهنگِ خودشان (و دیگران) می شود. موسسۀ “استاندارد های هنر ملی” بر روی این موضوع تمرکز دارد که چگونه هنر می تواند بطور همزمان بر روی افراد و جامعه تاثیرگزار باشد. شرکت در فعالیت های مربوط به آموزش هنر می تواند به کودکان کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تفکر دیگران و چگونگی عملکرد جوامع داشته باشند. این امر باعث می شود از بروزِ مشکلاتی مانند نژادپرستی، جنسیت گرایی، و بقیۀ انواع مشکلات جلوگیری شود.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *